toetsen - online verkopen- de boze witte lama
Nederlanders

Online verkopen

Iedereen kent Marktplaats wel: De plek om nieuwe en tweedehands spullen te kopen en verkopen. Daarnaast is de Marketplace van Facebook ook steeds populairder aan het worden. Het idee is best leuk om op deze manier van je oude spullen af te komen. Vroeger op een kleedje tijdens Koninginnedag onderhandelen en handjeklap, tegenwoordig een tekstberichtje en vloeken.

Ook ik verkoop wel eens producten via Markplaats of Facebook. Vaak dingen die ik zelf niet meer gebruik en nog prima functioneren voor hetgeen ze gemaakt zijn. Voordat ik ze op het internet plaats doe ik eerst onderzoek naar de specificaties (technische gegevens van het apparaat of de afmetingen van een meubel). Daarna ga ik op zoek naar de gemiddelde prijs en ga daar onder zitten; laten we het wel leuk houden. En toch kan ik beter plaatsen “Hier, vraag maar raak”, want bijna niemand leest het uitgebreide stuk tekst waar alle informatie instaat.

Zo heb ik eens een kast op Markplaats gezet. 1.95 meter hoog, 50 cm diep en 75 cm breed. Ik had een prijs van 20 Euro neergezet. Klinkt redelijk duidelijk toch? Moet toch te verkopen zijn. Toch krijg ik altijd de volgende, standaard reacties:

“Is het product nog beschikbaar?” (automatisch bericht van Facebook, als je reageert krijg je geen reactie meer)

“Ja, zeker is dit product nog beschikbaar” (waarom zou het anders op Marktplaats / Facebook staan?)

“Wat zijn de afmetingen?” (huh? dat staat toch in de tekst?)

“Ik bied 5 Euro, kom ik het vanmiddag ophalen” (het is 7 uur ’s avonds en ik heb geen haast)

“Kun je het ook opsturen?” (een kast? Serieus?)

“Geef adres, prijs prima, kom vanmiddag” (dit zijn de mensen die juist niet op komen dagen)

Naast deze standaardvragen zijn er ook nog de vele mensen die gewoon niet komen opdagen, zoals de laatste reactie. Vaak spreek je van alles af en zit je op het afgesproken tijdstip te wachten tot er iemand arriveert, maar de deurbel blijft stil.

Maar het erge vind ik toch wel de mensen die niet verwachten dat ze een weerwoord krijgen. Zo had ik een beamer op Markplaats gezet. Prima ding, deed alles wat het moest doen, HD en een goede resolutie. Voor 100 Euro mocht iemand hem overnemen. Binnen een dag had ik het volgende gesprek:

Koper: “50 Euro, kom ik hem vanmiddag ophalen”

Ik: “Goede middag. Het apparaat staat voor 100 Euro te koop. Ik wil best onderhandelen, maar 50 Euro is echt veel te weinig.”

Koper: “Nee, 50 en je stuurt hem op.”

Ik: “Beste, opsturen doe ik niet, want dan wil ik een vooruitbetaling. Iets wat de meeste mensen niet willen, wat ik begrijp. En de prijs blijft 100 Euro.”

Koper: “je bent niet goed wijs! Waarom wil je het zo verkopen? Dat rot ding is nog geen 10 Euro waard! Je moet blij zijn dat ik iets bied! Rot maar een op met je klote ding, sukkel. Ik hoop dat je erin stikt en sterft!” (ik heb bepaalde woorden er uit gehaald omdat ze te grof waren om hier te vermelden)

Twee dingen vielen mij op in dit gesprek: 1) Deze persoon kan niet onderhandelen. 2) Als deze persoon agressief is kan hij wel goed Nederlands schrijven.

Uiteindelijk is de beamer voor 120 Euro verkocht aan een zeer vriendelijke jonge man die er maar wat blij mee is. Hij vertelde in geuren en kleuren hoe fijn het zou zijn dat hij nu met vrienden naar voetbal kan kijken op een enorm scherm.

0 0 stem
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x